He aquí una bibliografía bastante completa sobre los últimos artículos publicados en relación con los derechos de autor en los recursos electrónicos que afloran hoy en día sin cesar. La nueva industria digital afronta un nuevo horizonte con buenas perspectivas donde el sector de bibliotecas y libros electrónicos cobran protagonismo. Pero el panorama no se plantea como un camino de rosas, pues quedan aún muchos asuntos por determinar. Es el caso de los derechos de autoría, la accesibilidad y el papel que juegan los editores, los lectores, las bibliotecas...
"Declaración de los derechos del lector." Kobo vol., n.: pp.:
http://librosenlanube.blogspot.mx/2010/09/declaracion-de-los-derechos-del-lector.html
Digital, se entiende, porque el resto de los lectores tiene los derechos que como ciudadano ha ido logrando a lo largo de las batallas de los siglos. Si algo prueba que los ebooks no son el equivalente de los libros de papel puestos en bitios es la necesidad de afirmar nuevos derechos para sus lectores. Javier Celaya ha sido pionero en el tema. Lo que hoy merece un post es que esta nueva declaración de derechos viene de una de las plataformas en liza por el control del mercado de ereaders. Kobo no tiene el diseño más atractivo, me atrevería a decir que raya en la fealdad. Tampoco tiene las funciones avanzadas de marcación y notas que se disfrutan con un Kindle. Y, por supuesto, no se puede ver televisión en su pantalla, como sí es posible hacerlo en el iPad o en las tabletas Android. Sin embargo, Kobo ha pensado en los lectores. No es de hoy que Kobo, a pesar de ser un dispositivo de lectura, proclama su agnoticismo en materia de dispositivos, muy cercano al de Google, que en pocas semanas se apresta al lanzamiento de Google Editions. Este ereader elemental pero suficiente, si lo único que uno pretende hacer con él es dedicarse a la lectura, ha ganado hoy varios puntos en la consideración de muchos con la publicación de una declaración de derechos del lector que, entre otras cosas, deja claro qué es un DRM.
"Principios de LIBER para el uso de licencias de información electrónica." Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya vol., n. (2002). pp.: http://www.uma.es/rebiun/liber.pdf
Como todos sabemos, la mayoría de los editores –que participan en los nuevos avances de la tecnología de la información – trabajan actualmente de manera activa en la digitalización de sus publicaciones y en el almacenamientos de estos documentos en sus propios ordenadores o en los de otros, con vistas a distribuirlos electrónicamente o que sean distribuidos por otros. Estas versiones electrónicas están siendo puestas a disposición para su utilización, las cuales hasta ahora no eran en su mayoría más que un suplemento de las versiones impresas.
"Content for Sale." Information Today vol. 21, n. 9 (2004). pp. 12.
This article presents news briefs related to business information services as of October 2004. Network Subscriptions, a company focused on developing business-and consumer-oriented subscription bundles, has introduced a new service, Business Network, that offers subscriptions to six key business publications for a single subscription price. The company says this saves nearly 60 percent relative to the sum of individual subscriptions. Besides the savings and convenience, the service offers a 30-day free trial and users can cancel at any time. Priced at $23.95 per month, the bundle includes the following: Economist.com; Encyclopaedia Britannica Online; getAbstract's Business Book Summaries; Harvard Management Update; Massachusetts Institute of Technology's TechnologyReview.com; and, the Wall Street Journal Online at WSJ.com. Meanwhile, a team of international business journalists has launched a new service that they say provides a guide to tomorrow's news today. The forecasting or predictive news service, called EarlyWarning.com, is aimed at subscribers operating in international business, politics, government, and the media. Individual subscriptions to this proprietary content costs $600.
"Building an Australasian Commons : Creative Commons case studies vol. 1." vol., n. (2008). pp.: http://eprints.qut.edu.au/29582/
A collection of 60 case studies of the use of Creative Commons licensing in different sectors, including: music, social activism, film, visual arts, collecting, government, publishing and education.
"Free eBooks." MobileRead Wiki vol., n. (2009). pp.: http://wiki.mobileread.com/wiki/Free_eBooks
This page lists places where you can find free ebooks. It includes links to sites which allow online reading, and sites which provide downloads. You may also be interested in E-book stores, many of which also give away some free books; and EBook Lending Libraries, which allow you to borrow books for a limited time. Need a dictionary?
"The eBook Buyer’s Bill of Rights." Mike Cane's iPad Test vol., n. (2010). pp.: http://ipadtest.wordpress.com/2010/08/04/the-ebook-buyers-bill-of-rights/
This was inspired by a big bunch of Samples I downloaded from Amazon’s Kindle Store. These are not specific to Kindle format. All eBook formats suffer. People like lists of ten. I have nine here as a work-in-progress minimum.
"Justice Department confirms investigation of e-book industry " Los Angeles Times vol., n. (2011, December 7). pp.: http://latimesblogs.latimes.com/technology/2011/12/justice-department-confirms-investigation-of-e-book-industry.html
The U.S. Justice Department's antitrust arm said it was looking into potentially unfair pricing practices by electronic booksellers, joining European regulators and state attorneys general in a widening probe of large U.S. and international e-book publishers. At a Judiciary Committee hearing in Washington on Wednesday, Sharis Pozen, the acting assistant attorney general in the Justice Department's antitrust division, said the agency was "investigating the electronic book industry" but gave fewdetails.
"Derechos de los lectores en la era del libro electrónico." Leer en Plantalla vol., n. (2012). pp.: http://leerenpantalla.com/derechos-de-los-lectores-en-la-era-del-libro-electronico/
Shiyali Ramamrita Ranganathan (1892-1972) fue un matemático que se ganó el título del Padre de la Biblioteconomía en la India, su país natal, por su contribución a los sistemas de clasificación al desarrollar el sistema de clasificación facetada; sin embargo, lo que le valió el reconocimiento a nivel internacional fue la elaboración en 1931 de sus famosas Cinco Leyes de la Bibliotecología: 1 Los libros son para usarse 2. A cada lector su libro. 3 A cada libro su lector. 3. Hay que ahorrar tiempo al lector. 5. La biblioteca es un organismo en crecimiento Quizá Ranganathan nunca imaginó la repercusión de estas 5 máximas para el mundo de la bibliotecología que a más de ocho décadas de distancia siguen teniendo un gran valor. Lo que definitivamente nunca pudo predecir fue la “revolución” y evolución que estaría viviendo el mundo del libro con el auge del libro electrónico y donde estas leyes siguen tan vigentes aunque el formato cambie. A pesar de la vigencia de las 5 Leyes de la Bibliotecología, la naturaleza del libro electrónico y los retos que debe de enfrentar hacen necesaria una reformulación y adaptación a los nuevos tiempos, al nuevo formato y a las amenazas que se ciernen sobre él, por ejemplo, los DRMs, la baja calidad en el diseño editorial y en la corrección de estilo, a quién pertenece el libro realmente, entre otras.
Alonso Arévalo, Julio and José Antonio Cordón Garcia "El libro electrónico y los DRM." ThinkEPI vol., n. (2011). pp.: http://www.thinkepi.net/libro-electronico-drm
Los formatos digitales y las redes de información global han propiciado la rápida y fácil distribución de los contenidos de todo tipo; ello ha favorecido la amplia difusión de la información más allá de los límites espacio-temporales a los que estaba circunscrito el formato impreso. Pero esta ventaja incuestionable también está favoreciendo la difusión ilegal de contenidos protegidos por derechos de autor, con graves implicaciones económicas, tecnológicas, legales y sociales.
Association of American, Publishers "What Consumers Want in Digital Rights Management (DRM): Making Content as Widely Available as Possible In Ways that Satisfy Consumer Preferences: white paper." American Library Association vol., n. (2003). pp.: http://home.att.net/~slowinski/DRMWhitePaper.pdf
The aim of this White Paper is to collect and summarize, in a snapshot, the reported e-book user experiences and preferences up to this point in time (2003). The scope is users? experience relative to digital rights management issues within the e-book market in general. The parameters of this effort are narrow. No attempt is being made to present the views of AAP?s or ALA?s members or their positions on the e-book and digital rights management. This White Paper is not a position paper of the ALA or AAP.
Bailey, Jr Charles W. "Scholarly electronic publishing bibliography." E-LIS: E-Prints in Library and Information Science vol., n. (2005). pp.: http://eprints.rclis.org/17032/
The Scholarly Electronic Publishing Bibliography presents selected English-language articles, books, and other printed and electronic sources that are useful in understanding scholarly electronic publishing efforts on the Internet. Most sources have been published between 1990 and the present; however, a limited number of key sources published prior to 1990 are also included. Where possible, links are provided to sources that are freely available on the Internet. SEPB includes "Scholarly Electronic Publishing Resources," a selective directory of related Web sites, and the "Scholarly Electronic Publishing Weblog," a list of new resources. The primary version of SEPB is an HTML document; however, to facilitate printing, an Adobe Acrobat version of the bibliography is also available.
Baker, Justyn "Pricing and Licensing of eMusic." NISO connects vol., n. (2010). pp.: http://www.niso.org/news/events/2008/digresources08/agenda/baker_digresources08.pdf
From the straightforward model of a la carte downloading, to navigating the legal parameters of licensing and subscriptions, Justyn will share his knowledge on where the music and education industry has been, and where it is going.
Baudo, Valeria "E-book per bambini: progetti a confronto." E-Book e copyright: la gestione dei libri elettronici vol., n. (2006). pp.: http://eprints.rclis.org/8393/1/E-book_per_bambini.pdf
This article examines issues surrounding ebook for children and young adults. We will focus on three projects: the International Children?s Digital Library, the Rosetta Project and the Italian project Liber Liber. We will examine their strengths and weaknesses with a special interest on copyright management topic.
Belzile, Sylvie and Diane Polnicky "Le Projet canadien de licences de site nationales (PCLSN)." Argus vol. 31, n. 2 (2002). pp.:
En juin 1999, la Fondation canadienne pour l'innovation (FCI) annonce qu'elle investit 20 millions de dollars sur trois ans dans le Projet canadien de licences de site nationales. Par cette subvention, la FCI reconnaît le rôle structurant des bibliothèques universitaires pour la recherche au Canada. Avec l'apport des universités et des partenaires provinciaux, c'est un total de 50 millions de dollars sur trois ans qui est dévolu au projet. Ce dernier permet aux chercheurs universitaires d'avoir accès à un éventail plus large de publications numériques dans les domaines des sciences, du génie, de la santé et de l'environnement. Un consortium représentant soixante-quatre universités a négocié des licences nationales avec des éditeurs. Depuis le début de l'année 2001, des périodiques plein-texte et des banques de données sont accessibles à l'ensemble des partenaires. Cet article aborde les objectifs du projet, son historique, le processus de négociation des licences, l'évaluation ainsi que l'avenir du PCLSN.
Bide, Mark, Rajveen Dhiensa, et al. "Requirements for a registry of electronic licences." The Electronic Library vol. 27, n. 1 (2009). pp. 43-57. http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=40759F0C4D471A4EA34A
This paper sets out to present a brief history of electronic licensing initiatives before considering current practices for managing licences to electronic resources. The intention is to obtain a detailed understanding of the requirements needed for a registry of electronic licences that will enable usage terms and conditions to be presented to end-users at point of use. Two extensive focus groups were held, each comprising representatives from the main stakeholder groups. These structured events considered existing and ongoing issues and approaches towards licence management and investigated a range of “use-cases” where potential usages for a licence registry were outlined and discussed. The results form part of a requirements gathering and analysis process which will inform the development of a registry of electronic licences. The work forms part of the JISC-funded Registry of Electronic Licences (RELI) project.. The paper finds that there are many complexities when dealing with electronic licences such as licence specificity, licence interpretation, definitions of authorised users and dissemination of usage terms and conditions.
Bosch, Stephen "Licensing Information: Where Can We Go From Here?" Library Acquisitions: Practice & Theory vol. 22, n. 1 (1998). pp. 45-47. http://www.sciencedirect.com/science/article/B6VCM-3SX889S-8/1/563735da11330e35816d2334b31bb989
Stephen BoschA. Licensing Information: Where Can We Go From Here? Library Acquisitions: Practice & Theory
Botterbusch, Hope R. and Preston Parker (2008). Copyright and Collaborative Spaces: Open Licensing and Wikis, Springer Science & Business Media B.V. 52: 7-9. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=29544257&site=ehost-live
The article provides a discussion of the intricacies and options connected to copyright for shared spaces which include Wikis. It is mentioned that Wiki is an online computer programming that allows users to create, edit, link and track changes to web pages. The functions of such program are provided. The article also gives attention to issues of copyright in online collaborative spaces which include the issue of copyright ownership and content liability. Licensing, the types of licenses, and guidelines on how to choose the right license are also discussed.
Caterine, Colston "Sui Generis Database Right: Ripe for Review?" Journal of information law & technology vol. 3, n. (2001). pp.: http://elj.warwick.ac.uk/jilt/01-3/colston.html
In a digital era unoriginal collections of data, particularly those in electronic form, have new significance and value. Digital technology also renders such collections of information uniquely vulnerable to copying. The Directive on the legal protection of databases created a new sui generis right for databases in which there has been (qualitatively or quantitatively) substantial investment in obtaining, verifying or presenting the contents against unauthorised extraction or re-use of the whole or a substantial part.
Cave, Francis, Brian Green, et al. "ONIX for Licensing Terms: standards for the electronic communication of usage terms." Ariadne vol., n. 50 (2007). pp. np. http://www.ariadne.ac.uk/issue50/green-et-al/
Describes the purpose, development and potential of standards for the electronic communication of licensing terms between publishers, libraries and other licensees. With an increasing number of publications being made available digitally, and new supply chains and business models emerging for trading them, an urgent need has been identified for a standard way of expressing and communicating usage terms, and linking those terms to the publications. Reflecting the development pattern of the markets, this need was first identified in the scholarly journals sector. More recently, a similar requirement has been articulated for the communication of usage terms between publishers' digital repositories and search engines such as Google. EDItEUR, the international trade standards organisation for the book and journals sectors, has been working with stakeholders to develop ONIX for Licensing Terms, a new set of formats that will enable the full range and complexity of licensing terms to be expressed in a structured machine-readable form and communicated between systems using a standard XML schema. Adapted from the source document.
Caws-Elwitt, Hilary "Copyright, Competition, and Reselling of Government Information: Impact on Dissemination." Katharine Sharp Review vol., n. 7 (1998). pp.: http://mirrored.ukoln.ac.uk/lis-journals/review/review/
By law, works of the United States Government are in the public domain, to protect taxpayers from paying twice for information, and to encourage the widest possible dissemination of that information. The complexities of government distribution in the print era and the slowness of the public sector in entering the electronic age allowed private sector providers to reap great profits from re-disseminating and adding value to government information. These providers now resent and challenge improvements to public sector distribution, which they characterize as unfair competition. This article challenges the argument's validity and explores whether a distinction can be usefully made between end-use and resale of government information. Many opportunities for the private sector remain in areas where the public sector cannot compete. A few ways of protecting low-cost public access and no-cost federal depository library program access are mentioned. As long as the public sector recognizes and fulfills its role to protect the diversity and equality of access, the private sector will be challenged to increase the quality and usefulness of government information and to further expand the practically- untapped markets for such information.
Celaya, J. "Derechos de los usuarios en la nube." Dosdoce.com vol., n. (2011). pp.: http://www.dosdoce.com/articulo/opinion/3717/derechos-de-los-usuarios-en-la-nube/
Sin lugar a dudas, este nuevo modelo de acceso a todo tipo de contenidos digitales a través de la nube aportará enormes beneficios a los usuarios. No obstante, acceder en streaming a periódicos, revistas, libros o cualquier otro tipo de contenidos digitales (música, cine, series de TV) no debería convertirse en un ejercicio de constante defensa por parte del usuario para sentirse seguro o protegido.Hay que hallar la manera de encontrar un equilibrio entre las ventajas de la nube y los derechos adquiridos de los lectores ante la privacidad, intimidad y propiedad. En los Estados Unidos, el colectivo de bibliotecarios y varios organismos sin ánimo de lucro como la Electronic Frontier Foundation o la Internet Archive han asumido el reto de evitar que la consolidación de estos nuevos modelos de acceso al conocimiento choque contra los valores democráticos más básicos.
Celaya, J. and J. A. Vázquez "Dodecálogo de derechos del lector de libros digitales." Dosdoce.com vol., n. (2011). pp.: http://www.dosdoce.com/articulo/opinion/3508/derechos-de-los-lectores-de-libros-digitales/
Las plataformas de acceso y venta de libros digitales de Google, Amazon y Apple, entre otras, están basadas en el concepto de "libros en la nube", que conlleva una nueva manera de acceder a la información y al conocimiento. La digitalización del libro está transformando la manera en que los lectores acceden a la información y al conocimiento, bien sea la lectura en pantallas de todo tipo de contenidos digitales, el auge del comercio electrónico de libros y revistas, el intercambio de información entre conocidos y perfectos desconocidos o la gestión del conocimiento a través de herramientas de comunicación online como Twitter o Wikipedia, entre otros. Pero esta transformación no tiene por qué afectar necesariamente a nuestros derechos adquiridos a lo largo de la historia como consumidores de libros ni mermar nuestros derechos a la privacidad como ciudadanos.
Chakraborty, M. "Licensing Digital Content: a Practical Guide for Librarians." Library Resources & Technical Services vol. 47, n. 4 (2003). pp.: http://www.ala.org/ala/alcts/alctspubs/librestechsvc/libraryresources.htm
Licensing Digital Content: a Practical Guide for Librarians.
Chyan, Yang, Liao Hsien-Jyh, et al. "Implementing digital copyright on the internet through an enhanced creative common licence protocol." The Electronic Library vol. 27, n. 1 (2009). pp. 20-30. http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=4495A096FD048E2FD9F2
The purpose of this paper is to explain the Creative Common license (CC license) a digital copyright license, which can clearly express the scope of copyright granted by the owners and therefore help users, including crawlers and software robots, to comprehend the scope of authority and then collect digital contents via the internet legally. However, both the complex format and difficulty in embedding the digital codes in a binary file impede the spread of CC licenses. This paper seeks to propose a new protocol CCFE, based on the CC license, to solve the above problems.
Cívico Martín, Rafaela and José Carlos Villadóniga Gómez "La gestión de los derechos de autor de las tesis doctorales en acceso abierto." Jornadas Bibliotecarias de Andalucía vol. 15, n. (2009). pp.: http://www.aab.es/pdfs/jba15/19-Gestion_de_los_derechos_de_autor.pdf
Se expone brevemente la experiencia que la Biblioteca de la Universidad de Huelva está llevando a cabo en materia de derechos de autor, para la edición de las tesis doctorales en Arias Montano: Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva. Se ofrece una visión de cómo proteger los derechos de autor de las tesis, con referencias al contrato de edición electrónica, así como a las licencias Creative Commons. Asimismo, se describe el proceso a seguir para publicar e incorporar las tesis leídas a Arias Montano. Se concluye que el contrato de edición electrónica es un mecanismo que aporta ventajas tanto a la Universidad como a los autores. A la Universidad le permite poner en acceso abierto una parte importante de su producción científica, y a los autores les ofrece la posibilidad de publicar su tesis con total garantía de sus derechos, así como la accesibilidad, difusión y visibilidad que permiten los actuales repositorios abiertos (OAI).
Coates, Carolyn "Taming the Licensing Tiger: New Formats, New Standards, New Challenges. An ALCTS Preconference, Sponsored by the As Acquisitions Organization & Management Committee, American Library Association Annual Conference, Washington, DC, June 2010." Technical Services Quarterly vol. 28, n. 4 (2011). pp. 436-438. http://dx.doi.org/10.1080/07317131.2011.598064
Colazo, Jorge and Fang Yulin "Impact of license choice on Open Source Software development activity." Journal of the American Society for Information Science and Technology vol. 60, n. 5 (2009). pp. 997. http://proquest.umi.com/pqdweb?did=1682801331&Fmt=7&clientId=40776&RQT=309&VName=PQD
The Open Source Software (OSS) development model has emerged as an important competing paradigm to proprietary alternatives; however, insufficient research exists to understand the influence of some OSS project characteristics on the level of activity of the development process. A basic such characteristic is the selection of the project's software license. Drawing upon social movement theory, our study examined the relationship between OSS licenses and project activity. Some OSS licenses include a 'copyleft' clause, which requires that if derivative products are to be released, it must be done under the license the original product had. We hypothesize that copylefted licenses, as opposed to noncopylefted licenses, are associated with higher developer membership and coding activity, faster development speed, and longer developer permanence in the project. To test the hypotheses, we used archival data sources of working OSS projects spanning several years of development time. We discuss practical and theoretical implications of the results as well as future research ideas.
Comellas, Núria and Lluis M. Anglada I De Ferrer "¿Qué es justo?: modelos de precios en la era electrónica." BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació vol., n. 8 (2002). pp.: http://www.ub.es/biblio/bid/08angla2.htm
Las características particulares de los recursos electrónicos -acceso remoto y usuarios simultáneos- permiten un uso más extensivo y compartido de la información en este formato. Los consorcios de bibliotecas existen para ayudar a sus bibliotecas miembros a obtener mejores precios: comprar un acceso conjunto para un mayor número de usuarios. Los editores comerciales, por su parte, intentan combinar sus intereses con las posibilidades técnicas y las demandas de las bibliotecas. Aun cuando los modelos de precios y la tipología de licencias han mejorado mucho desde los primeros años, actualmente algunos de los parámetros usados en el cálculo de precios son claramente desfavorables para algunos consorcios. El Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC) difundió durante la primavera del 2001 en las listas de correo electrónico más adecuadas la declaración Why some libraries and consortia are paying too much for e-information. Este artículo pretende ampliar los puntos de vista apuntados en la declaración. (A)
Comellas, Núria and Lluís Anglada "La negociación de licencias de revistas electrònicas en el CBUC." Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya vol., n. (2005). pp.: http://www.cbuc.es/5digital/ItemPropIntCBUC-cast.pdf
Se presenta la experiencia práctica del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC) en la negociación de licencias de revistas electrónicas desde 1999. El contexto de esta experiencia es la Biblioteca Digital de Catalunya (BDC), nombre que define al conjunto básico y multidisciplinar de recursos electrónicos (principalmente revistas electrónicas, pero también bases de datos y libros electrónicos) contratados consorciadamente por todos los miembros del CBUC, los cuales ponen estas herramientas a disposición de sus usuarios desde las páginas web de sus bibliotecas. Actuar conjuntamente da a las bibliotecas un poder que les permite obtener unas condiciones más ventajosas de las que cada uno obtendría por separado. La oficina del CBUC es la encargada de negociar la oferta económica y las cláusulas de la licencia de uso en nombre de los consorciados, con el objetivo de hacer valer la fuerza del grupo para mejorar las condiciones estándar que ofrecen los editores y proveedores comerciales.
Comellas, Núria and Lluís Anglada "The negotiation of electronic journal licenses at the CBUC." Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya vol., n. (2005). pp.: http://www.cbuc.es/5digital/ItemPropIntCBUC-en.pdf
We present the practical experience of the Consortium of Academic Libraries of Catalonia (CBUC) in negotiating electronic journal licences since 1999. The context of this experience is the Digital Library of Catalonia (BDC), a name that defines the basic, multidisciplinary set of electronic resources (mainly electronic journals, but also databases and electronic books) that are licensed consortially for all the members of the CBUC and placed at the disposal of their users through the web pages of their libraries. Operating consortially gives the libraries the power to obtain more advantageous conditions than they would be able to obtain separately. The Office of the CBUC is responsible for negotiating the financial terms and the conditions of the licences in the name of its members, in order to use the strength of the group to improve on the standard conditions offered by publishers and commercial suppliers.
Commons, Creative "The Power of Open " Creative Commons vol., n. (2011). pp.: http://thepowerofopen.org/assets/pdfs/tpoo_webres.pdf
The Power of Open collects the stories of those creators. Some are like ProPublica, a Pulitzer Prize-winning investigative news organization that uses CC while partnering with the world’s largest media companies. Others like nomadic filmmaker Vincent Moon use CC licensing as an essential element of a lifestyle of openness in pursuit of creativity. The breadth of uses is as great as the creativity of the individuals and organizations choosing to open their content, art and ideas to the rest of the world.
Commons, Creative "The Power of Open " Creative Commons vol., n. (2011). pp.: http://thepowerofopen.org/assets/pdfs/tpoo_webres.pdf
Creative Commons es una organización sin ánimo de lucro que desarrolla, gestiona y proporciona infraestructura jurídica y técnica con el objetivo de maximizar la innovación, el intercambio y creatividad digital. Las licencias Creative Commons ofrecen una alternativas simple y normalizada al paradigma tradicional del lema “todos los derechos reservados” de los derechos de autor tradicionales. The Power of Open recoge recoge la práctica llevada a cabo por diferentes organizaciones y autores que utilizan licencias Creative Commons como ProPublica una asociación de las empresas más grandes del mundo de medios de comunicación ganadora del premio Pulitzer de periodismo de investigación o el cineasta Vicent Monn. La amplitud de usos de las licencias Creative Commons es tan grande como la creatividad de los individuos y las organizaciones para abrir su contenido, el arte y las ideas con el resto del mundo, convirtiendo el hecho de compartir en su valor fundamental para muchas obras que fueron previamente sólo disponibles en el marco de todos los derechos reservados. El objetivo del libro es que ayude a muchas personas a conocer y adoptar licencias Creative Commons para que sus contribuciones al patrimonio intelectual pueden proporcionar el mayor beneficio posible a todas las personas.
Commons, Creative "The Power of Open " Creative Commons vol., n. (2011). pp.: http://thepowerofopen.org/assets/pdfs/tpoo_webres.pdf
Creative Commons es una organización sin ánimo de lucro que desarrolla, gestiona y proporciona infraestructura jurídica y técnica con el objetivo de maximizar la innovación, el intercambio y creatividad digital. Las licencias Creative Commons ofrecen una alternativas simple y normalizada al paradigma tradicional del lema “todos los derechos reservados” de los derechos de autor tradicionales. The Power of Open recoge recoge la práctica llevada a cabo por diferentes organizaciones y autores que utilizan licencias Creative Commons como ProPublica una asociación de las empresas más grandes del mundo de medios de comunicación ganadora del premio Pulitzer de periodismo de investigación o el cineasta Vicent Monn. La amplitud de usos de las licencias Creative Commons es tan grande como la creatividad de los individuos y las organizaciones para abrir su contenido, el arte y las ideas con el resto del mundo, convirtiendo el hecho de compartir en su valor fundamental para muchas obras que fueron previamente sólo disponibles en el marco de todos los derechos reservados. El objetivo del libro es que ayude a muchas personas a conocer y adoptar licencias Creative Commons para que sus contribuciones al patrimonio intelectual pueden proporcionar el mayor beneficio posible a todas las personas.
Cordón García, José Antonio and Julio Alonso Arévalo "Las políticas de adquisición de libros electrónicos en bibliotecas: licencias, usos y derechos de autor." Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas vol. 5, n. (2010). pp.: http://eprints.rclis.org/15059/1/Las_pol%C3%ADticas_de_adquisici%C3%B3n_de_libros_electr%C3%B3nicos.pdf
Con la llegada de los nuevos dispositivos de lectura de libros electrónicos que fundamentalmente deben su aceptación por parte del público a la comodidad de lectura que supone disponer de pantallas no retroiluminadas basadas en una tecnología denominada “tinta electrónica”, estamos asistiendo a un fenómeno mediático que está presente en el día a día en los medios de comunicación (prensa, internet y televisión) y que está centrando la preocupación de editores, autores, bibliotecas, lectores. Unos y otros quieren tener su espacio para capitalizar la creciente popularidad de los lectores de libros electrónicos. La industria editorial se está mostrando cautelosa ante esta nueva situación ya que, por una parte, no quiere perder su cuota de mercado, y por otra siente que con el libro electrónico puede perder parte del control de una industria que ha capitalizado durante más de cinco siglos.
Cordón Garcia, José Antonio, Julio Alonso Arévalo, et al. (2011). El libro electrónico: propiedad intelectual, derechos de autor y bibliotecas. In: El copyright en cuestión : Diálogos sobre propiedad intelectual. Bilbao:Deusto, 2011. J. T. R. y. J. A. G. H. (coords). Bilbao, Deusto. http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/18065/1/cordonlibroselectronicos.pdf
Vivimos en un momento de progresiva adaptación de la industria editorial y de los creadores propios de ese sector (escritores, periodistas, dibujantes, fotógrafos...) a las nuevas posibilidades técnicas y económicas. La tecnología digital favorece la expansión de la industria editorial, surgiendo paulatinamente editores plurimediáticos que compatibilizan la explotación gráfica o impresa tradicional con la explotación electrónica fuera de línea y en línea, aprovechando además la Red como medio de publicidad y promoción5. Aunque, como se ha dicho ya, lo digital ofrece también grandes oportunidades para la autoedición de contenidos por los propios creadores, a través de páginas o sitios web personales de escritores, desde donde pueden llevar a cabo una explotación comercial autónoma en régimen de comercio electrónico (copyright digital, mediante fórmulas comerciales de pago por uso, impresión bajo demanda o cualquier otra), o bien una difusión de sus contenidos en régimen abierto y gratuito mediante modelos no comerciales (licencias públicas generales, santo y seña del movimiento copyleft; a través, fundamentalmente, de licencias Creative Commons
Cordón García, José Antonio , Fernando Carbajo Cascón, et al. (2012). [e-Book] Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: Mercado, servicios y derechos. Madrid, Pirámide. Texto completo: http://dl.dropbox.com/u/29684975/Indices.pdf
Durante 500 años el libro ha sido un conjunto de hojas de papel u otro material semejante que, encuadernadas, forman un volumen, tal y como lo define el Diccionario de la Real Academia Española. La aparición de los libros electrónicos y las prestaciones asociadas a los mismos a través de las aplicaciones de e-reader y tablet, blog, sistemas de lectura social, etc., han violentado las definiciones canónicas asociadas al libro. Así, la definición aportada por la Unesco ha quedado desfasada para una parte de obras publicadas en medios electrónicos que, pudiendo ser consideradas como libros, no responden a la terminología existente. Lo cierto es que el ecosistema del libro ha experimentado un cambio radical, de tal manera que se cuestionan los eslabones tradicionales de la cadena editorial: - La labor del editor como garante de la calidad formal y conceptual de los contenidos, articulador de colecciones que le confieran coherencia. - El papel de las librerías como núcleos de acceso al libro impreso. - El papel de las bibliotecas como sitios de salvaguarda del saber. - Los derechos asociados a la función de autor y su dimensión económica, con la crisis del copyright y de la propiedad intelectual. - La función de los intermediarios, obligados a reinventarse e idear nuevas estructuras que les permitan sobrevivir en el contexto digital, en el que se está articulando una nueva cultura resultante de una economía del intercambio y de la colaboración.
Cordón Garcia, José Antonio, Raquel Gómez Díaz, et al. "Sobre la (im)posibilidad de leer a Tolstói: redes p2p, visibilidad y disponibilidad de libros electrónicos." Mundos digitales: espacio de lectura, lugares de creación (Peñaranda de Bracamonte 15-17 de septiembre de 2010) vol., n. (2010). pp.:http://eprints.rclis.org/15413/1/Sobre%20la%20imposibilidad%20de%20leer%20a%20Tolstoi.pdf
La piratería es un fenómeno evidente y constatable en todos los sectores de las industrias culturales, percibido de manera muy distinta por los distintos responsables de la cadena de producción de contenidos, pues algunos la consideran una forma de publicidad que favorece la visibilidad de los mismos , y que, en todo caso, no impedirá a los lectores interesados acudir a los sitios web de las editoriales y las librerías en línea para adquirir una versión autorizada de las mismas. El análisis de los usos de esta demuestra la existencia de una complementariedad más que una canibalización de contenidos, explicable por el hecho de que los practicantes de la misma son al mismo tiempo grandes lectores y compradores . En cierto modo la piratería funciona en este contexto como el préstamo de libros en las bibliotecas. Todos los estudios demuestran que existe una correlación positiva entre usuarios del préstamo bibliotecario y compra de libros pues hay más compradores de libros entre quienes frecuentan una biblioteca que entre quienes no lo hacen. Interrogados sobre su actitud más frecuente los usuarios responden que se descubre un libro en la biblioteca y después se compra otro del mismo autor.
Cordón-García, José-Antonio, Raquel Gómez Díaz, et al. "Los libros electrónicos: oferta comercial y redes p2p." El Profesional de la Información vol. 20, n. 2 (2011). pp.: http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/82972/1/ebooksp2p.pdf
Las prácticas de descarga de contenidos digitales en el ámbito editorial son contempladas como un problema por parte de los responsables culturales y empresariales de todo el mundo. La creación de sistemas de protección de archivos, la aparición de organismos nacionales e internacionales para vigilar las descargas ilegales y la reticencia del sector editorial a una canibalización del papel por el digital conforman el contexto en el que se desarrolla un práctica poco estudiada, cuando de libros se trata. El objetivo de este artículo es analizar las condiciones en que se produce esta en España, examinando la oferta legal de contenidos, y la disponibilidad de obras en redes p2p y blog, La hipótesis de partida es que en, el ámbito del libro, las descargas de contenidos carecen de la relevancia y magnitud que revisten en el de la música y el cine. Y que en gran parte están motivadas por la carencia de una oferta legal variada y actualizada, y por las deficiencias de las plataformas de distribución y venta. Se analiza para ello la presencia de las obras más vendidas en las principales plataformas de venta y en diferentes redes de intercambio de archivos.
Covey, Denise Troll (2005). [e-Book] Acquiring Copyright Permission to Digitize and Provide Open Access to Books. Washington, Digital Library Federation. Council on Library and Information Resources. Texto completo: http://www.clir.org/pubs/reports/pub134/pub134col.pdf
The contemporary academic library and its users have an appetite for digital copies of books that far outstrips the willingness and ability of publishers to provide such access. In the science disciplines, contemporary and historical journal literature is becoming widely available in digital format, albeit at considerable cost. Access to the scholarly record in digital form is already transforming the manner in which science disciplines communicate, publish, research, and review excellence. This widespread access is not the case for the mass of works in the humanities, arts, and social sciences. Yet it is in these disciplines that the utility of older scholarly books and journal articles tends to be the greatest. Scholars have great interest in digital access to even the very earliest primary works of literature, history, philosophy, religion, and culture that have appeared in print.
Day, P. and C. Maene "Legal Considerations in the Dissemination of Licensed Digital Spatial Data." Library Trends vol. 55, n. 2 (2006). pp.:
State and local governments increasingly license digital spatial data, the dissemination of which by academic libraries requires specific legal and operational considerations to reconcile license conditions with public access. We examined this in the context of the American Geographical Society Library (AGSL) at the University of Wisconsin-Milwaukee during 2000-05. Wisconsin open records law protects the right of access to public records, and geographic data is intended to be in the public domain. Despite this, Wisconsin counties have dramatically increased their use of licenses for geographic data, and the use of these licenses has never been challenged under Wisconsin open records law. The AGSL negotiates existing licenses, conveying to users the licensing conditions and reassuring the data producers. We developed user sublicenses including copyright statements, original licensor's names, and signed user agreements to the terms of the original licenses. Each user agreed that failure to comply with these terms would result in disciplinary action. For security reasons, all licensed data were delivered on CD-ROMs, which incorporated the licensing information, forced users to sign the sublicense, and insured discussion of the licensing issues. To insure consistency, we developed policies and procedures to be followed for each type of data request. We also provided to faculty members and students instruction sessions dealing with data availability and acquisition.
De Laat, Paul B. "Copyright or copyleft?: An analysis of property regimes for software development." Research Policy vol. 34, n. 10 (2005). pp. 1511-1532. http://www.sciencedirect.com/science/article/B6V77-4H5DY6W-1/2/23f78c9804ef378fbdfb6a5fb084be68
Two property regimes for software development may be distinguished. Within corporations, on the one hand, a Private Regime obtains which excludes all outsiders from access to a firm's software assets. It is shown how the protective instruments of secrecy and both copyright and patent have been strengthened considerably during the last two decades. On the other, a Public Regime among hackers may be distinguished, initiated by individuals, organizations or firms, in which source code is freely exchanged. It is argued that copyright is put to novel use here: claiming their rights, authors write [`]open source licenses' that allow public usage of the code, while at the same time regulating the inclusion of users. A [`]regulated commons' is created. The analysis focuses successively on the most important open source licenses to emerge, the problem of possible incompatibility between them (especially as far as the dominant General Public License is concerned), and the fragmentation into several user communities that may result.
Di Giammarco, Fabio "Nasce ARROW per gestire i 'digital rights.'." Biblioteche Oggi vol. 26, n. 8 (2008). pp. 58-59. http://www.bibliotecheoggi.it/content/n200808.html
Building digital libraries has a problem: the copyright. The mass digitazion risks the failure because it is limited only to the public domain collections. And twentieth century's books? A 'black-hole' for the users of the future digital libraries. What can be done? An answer could come from Arrow (Accessible Registries of Rights Information and Orphan Works towards the European Digital Library), a new European project coordinated by AIE (Italian Publisher Association). Arrow promises to manage copyright problems in the digital environment without conflicts among authors, publishers and libraries.
Edmonds, Ed "Law libraries: the next generation." Library Journal vol. 118, n. 15 (1993). pp.:
Reports on the 1993 annual conference of the American Association of Law Libraries (AALL). Topics covered include the future of law librarianship, access to government information, copyright, library school closings, the Internet, and the impact of global information needs.
Elkin-Koren, Niva "The Changing Nature of Books and the Uneasy Case for Copyright." George Washington Law Review vol. 79, n.: pp.: http://ssrn.com/paper=1909176
Digital technology penetrated the publishing industry decades ago, but it was only in the past two years, that the digital revolution finally reached the book industry, as eBooks became a viable alternative to printed books. eBooks are not simply a fancy package for buying and selling books. They are transforming print culture. They are changing the nature of books as we know them, giving rise to new social practices of writing and reading. eBooks and digital libraries are also transforming the publishing and bookselling industries, enabling new methods of production and distribution, shaking the boundaries between the traditional players, and introducing new players to the scene. While many booklovers are mourning the demise of the printed book, eBooks open up a new era, expanding the cultural, social, and economic possibilities related to books. The rise of digital books may require a reexamination of the legal policies that regulate the book market, primarily copyright and competition law. This Article questions the wisdom and legitimacy of granting copyright to publishers as the book market enters the digital age. Part I describes the emergence of eBooks and the changing nature of book publishing in the twenty-first century. It discusses the special characteristics of digital books, the rise of user-generated content (“UGC”), and the introduction of new intermediaries. Part II revisits the justification for copyright protection in light of these changes, and discusses the implications of these changes on copyright. Copyright law, the legal regime mostly tied to the emergence of the printing press, may now come into question. With the rise of eBooks, the role of publishers is declining, and consequently the case for granting copyrights to publishers is weakening. New business models of online intermediaries, which facilitate eBook publishing, do not necessarily rely on copyright protection. The Article further examines how copyright law structures the market for eBooks and shapes relationships among the different players.
Elkin-Koren, Niva "The Changing Nature of Books and the Uneasy Case for Copyright." The George Washington Law Review vol. 79, n. 8 (2011). pp. 1712-1745. http://groups.law.gwu.edu/lr/ArticlePDF/79-6-Elkin-Koren.pdf
Digital content is gradually taking over print. Newspapers are turning digital, and the electronic book (“eBook”) market is the fastest-growing segment of the book industry. In July 2010, Amazon.com announced that sales of eBooks for its eReader, the Kindle, outnumbered sales of hardcover books; six months later, Kindle books outsold paperbacks on Amazon.com. These figures do not include the downloading of public domain books, which contributes even more to the shift to digital books.
European Copyright User, Plataform "Licence de ressources électroniques." Documentaliste-Sciences de l'information vol. 36, n. 2 (1999). pp.:
La posibilidad para una biblioteca o centro de documentación de difundir sus documentos electrónicos está sometida a una licencia proporcionada por el editor de estos documentos. Autorización indispensable para el uso de los recursos electrónicos. esta licencia supone un contrato entre el editor y el profesional de la información que se establece en términos jurídicos y de medida de las impliaciones de las clapsulas propuestas. Es por lo cual la European Copyright User Plataform ha redacto el texto que aquí se publica, que presenta diferentes puntos de vista a tomar en consideración
Fajardo López, Luis "El amplio mundo de las Licencias de Software Libre." Novática: Revista de la Asociación de Técnicos de Informática vol., n. 181 (2006). pp. 5-8. http://www.ati.es/novatica/2006/181/181-5.pdf
Las licencias de software (incluidas las de software libre) son escritos jurídicos que regulan el uso de derechos de propiedad intelectual sobre los programas de ordenador y que pueden contemplarse desde varios puntos de vista, que hubo que evaluar al proponernos la dirección de las revistas Novática y UPGRADE la elaboración de esta monografía.
Fitzgerald, Anne M. and Kylie M. Pappalardo "Creative Commons and Data." vol., n.: pp.: http://eprints.qut.edu.au/30130/
This guide is relevant to anyone who owns copyright in data compilations or databases and wants to share their data openly, or to anyone who wants to use data under an open content licence. ANDS Guides are available at http://ands.org.au/guides/index.html.
Fitzgerald, Anne M., Kylie M. Pappalardo, et al. "Practical Data Management: A Legal and Policy Guide." vol., n. (2008). pp.: http://eprints.qut.edu.au/14923/
This guide has been produced to meet the demand for resources to assist researchers with data management. It is designed to help researchers and database managers understand the legal, management and policy questions that arise in relation to research data. The guide is based on the recommendations made in chapter 10 of Building the Infrastructure for Data Access and Reuse in Collaborative Research: An Analysis of the Legal Context (2007) OAK Law Project and Legal Framework for e-Research Project.
Fitzgerald, Brian F. "Copyright 2010: The Need for Better Negotiability/Usability Principles." Knowledge Policy: Challenges for the 21st Century vol., n. (2008). pp.: http://eprints.qut.edu.au/5260/
Creative economy guru, John Howkins, has a plan for a project over the next few years culminating in a congressional styled conference in London in 2010. It will celebrate, commiserate and investigate three hundred years of copyright law in England, since the passing of the Statute of Anne in 1709, and most importantly will chart a course for the future. This chapter considers three principles that might be invoked to make copyright material more legally accessible in the digital environment and thereby starts a journey towards Copyright 2010.
Fitzgerald, Brian F., Anne M. Fitzgerald, et al. "Open Access to Knowledge (OAK) Law Project Report No. 1: Creating a legal framework for copyright management of open access within the Australian academic and research sector." E-LIS: E-Prints in Library and Information Science vol., n. (2006). pp.:http://eprints.qut.edu.au/6099/
This Report analyses the copyright law framework needed to ensure open access to outputs of the Australian academic and research sector such as datasets, articles and theses. It is written in the context of an increasing recognition, in Australia and internationally, that access to knowledge is a key driver of social, cultural and economic development and that publicly funded research should be openly accessible. With the objective of enabling access to knowledge, this Report proposes the development of clear protocols for copyright management (designed as practical and effective tools) for implementation in the Australian academic and research sector The Report explains that with the rise of networked digital technologies our knowledge landscape and innovation system is more and more reliant on best practice copyright management strategies. Furthermore in the 21st century these strategies need to accommodate both the demands for open sharing of knowledge and traditional commercialisation models. To this end, this Report examines the way in which practices for managing copyright, interact with the new web based frameworks that have developed for knowledge creation and dissemination. It focuses on specific areas that are central to the promotion of innovation and creativity in Australia, with emphasis on various types of repositories. More specifically, this Report provides an overview of the principles of copyright law, the concept of open access to knowledge, the recently developed open content models of copyright licensing and proposes a framework for enhancing the management of copyright interests in research and academic output (including electronic theses and dissertations (ETD)). The Report describes a forward work program which, upon implementation, will provide the platform for the development of systems and practices designed to effectively promote open access to knowledge within the Australian academic and research sector. The Report calls upon Australian research and funding institutions to consider their commitment to open access and articulate this in clear polices and copyright management frameworks. It proposes a survey of researchers about their understanding of, attitudes towards and experience with publishing agreements and the provision of model agreements that can facilitate open access and commercialisation objectives. The Report details a methodology for cataloguing and better understanding publishers’ attitudes towards open access. This list aims to be interoperable with the existing SHERPA list based in the UK and accessible through a web interface known as the OAK List. Finally the Report looks at copyright management of open access to ETD and makes proposals for better managing this process. In all of these endeavours the OAK Law Project aims to undertake work that will be of relevance to and can be utilised by key stakeholders.
Fitzgerald, Brian F. and Kylie M. Pappalardo "The Law as Cyberinfrastructure." CT Watch Quarterly vol. 3, n. 3 (2007). pp.: http://eprints.qut.edu.au/9668/
The Law as Cyberinfrastructure considers open licensing models for use in collaborative endeavour through networked cyberinfrastructure. Open content licensing for copyright material is considered, with examples of the use of open content licensing from two major scientific research publication projects. The most common of the open content licensing models, Creative Commons, is described and the potential use of Creative Commons for databases is demonstrated. Open patent licensing is also examined and the perceived benefits and risks of open patent licensing are discussed.
Foudy, G. and A. Mcmanus "Using a Decision Grid Process to Build Consensus in Electronic Resources Cancellation Decisions." Journal of Academic Librarianship vol. 31, n. 6 (2005). pp.: http://www.sciencedirect.com/science/journal/00991333
Many libraries are expending an increasing part of their collections budgets on electronic resources. At the same time many libraries, especially those which are state funded, face diminishing budgets and high rates of inflation for serials subscriptions in all formats, including electronic resources. Therefore, many libraries need to develop ways to evaluate and perhaps cancel, their subscription electronic resources' while still maintaining a viable research collection. The authors describe the quantitative decision grid evaluation process used at the University of Maryland at College Park Libraries to successfully complete a major electronic resources review and cancellation project.
Gallart Marsillas, Núria "Revistes científiques en format digital a la UAB." E-LIS: E-Prints in Library and Information Science vol., n. (2004). pp.: http://eprints.rclis.org/4572/
Introduction to the e-journals collection of Universitat Autònoma de Barcelona Libraries' Service.
Gallart, Núria "Las revistas científicas electrónicas y la propiedad intelectual." Jornadas Españolas de Documentación vol. 9, n. (2005). pp.: http://www.fesabid.org/madrid2005/descargas/presentaciones/mesas/gallart_nuria.pps
El autor tiene una serie de derechos sobre su obra: morales y de explotación: Derechos morales: Divulgación, Reconocimiento de la autoría, Integridad, Modificación, Retirada del comercio, Acceso al ejemplar único. Derechos de explotación: Reproducción, Distribución, Comunicación pública, Transformación
García Núñez, Noelia "El proyecto ENCLAVE en la Biblioteca Nacional de España." BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació vol., n. 26 (2011). pp.: http://www.ub.edu/bid/26/garcia2.htm
Se describe el proyecto ENCLAVE, creado para la puesta a disposición de los usuarios de contenidos sujetos a derechos de autor en bibliotecas digitales. ENCLAVE forma parte de la apuesta decidida de la Biblioteca Nacional de España por la tecnología como instrumento para simplificar el acceso de los ciudadanos a la información, a la cultura y a la educación. Se detallan los requisitos técnicos de las obras
que forman parte del proyecto, así como los criterios y los procedimientos de trabajo para la integración de obra sujeta a derechos de autor en el marco de la Biblioteca Digital Hispánica.
Gary, Handman "License to Look: Evolving Models for Library Video Acquisition and Access." Library Trends vol. 58, n. 3 (2010). pp. 324-334. https://muse.jhu.edu/journals/library_trends/summary/v058/58.3.handman.html
Rapid and significant changes in digital video production and delivery technologies have created both opportunities and challenges for film and video producers and distributors, as well as for their institutional clients. For distributors of commercial videos, the move toward online delivery has created an attendant need to reevaluate both the changing nature of the marketplace and the economic models employed in selling products in that market. This article outlines current and evolving models for licensing and delivering commercially produced educational and documentary video content online (streamed video on demand [VOD]), and presents both librarian and vendor perspectives on the benefits and liabilities of these various models. Broad issues considered in these discussions include the added value and changing market for video content delivered online; perspectives on term vs. in-perpetuity licensing; and the short- and long-term impact of new delivery models on collection development, collection budgets, and user services.
Genereux, Cecilia "Building Connections: A Review of the Serials Literature 2004 through 2005." Library Resources & Technical Services vol. 51, n. 4 (2007). pp. 293-304.
This review of 2004 and 2005 serials literature covers the themes of cost, management, and access. Interwoven through the serials literature of these two years are the importance of collaboration, communication, and linkages between scholars, publishers, subscription agents and other intermediaries, and librarians. The emphasis in the literature is on electronic serials and their impact on publishing, libraries, and vendors. In response to the crisis of escalating journal prices and libraries' dissatisfaction with the Big Deal licensing agreements, Open Access journals and publishing models were promoted. Libraries subscribed to or licensed increasing numbers of electronic serials. As a result, libraries sought ways to better manage licensing and subscription data (not handled by traditional integrated library systems) by implementing electronic resources management systems. In order to provide users with better, faster, and more current information on and access to electronic serials, libraries implemented tools and services to provide A to Z title lists, title by title coverage data, MARC records, and Open URL link resolvers.
Giunti, Maria Chiara "The pirate from Koenigsberg: why closed source software is not worth of copyright protection." E-LIS: E-Prints in Library and Information Science vol., n. (2007). pp.: http://eprints.rclis.org/archive/00010831/
Pievatolo, Maria Chiara (2007) The pirate from Koenigsberg: why closed source software is not worth of copyright protection. According to Kant, property applies only to touchable things, among which he includes the works of art. For the very principle of private property, a legitimate purchaser has the right to replicate and to share them without restrictions. Kant recognizes copyright only on written texts, by conceiving them as speeches that exclusively authorized spokespersons - the publishers - may convey to the public in the name of their authors. The rights of the authorized publishers, however, are justified only if they help the public to get the texts. In a Kantian environment, open source software would be worth of copyright protection, because it can be conceived as a speech meant to human beings. On the contrary, Kant would treat closed source programs as works of art, without according them copyright protection, because, as none is allowed to read and to understand them, they cannot be conceived as a speeches meant to the public. Closed source programs are like sealed books that no one is allowed to read: why do we keep on taking for granted that they are worth of copyright protection?
Gómez Sánchez, Rafael "Software libre vs. software propietario: programando nuestro futuro." Historia Actual Online vol., n. 2 (2003). pp.: http://www.historia-actual.com/HAO/Volumes/Volume1/Issue2/esp/v1i2c10.pdf
Este trabajo estudia la evolución de dos modelos contrapuestos: el software propietario y el software libre. Mientras el primero está plenamente establecido, y apoyado por la industria tradicional de los programas de ordenador, el software libre se presenta como una atractiva alternativa que promete corregir muchas de las deficiencias de aquel modelo. Basado en la filosofía de respetar las libertades del usuario -libertad de compartir, mejorar y utilizar los programas-, son cada vez más las administraciones, empresas y demás usuarios que optan por el software libre. La interacción entre ambos modelos y sus consecuencias, así como los intentos de las multinacionales del software por no perder mercado, serán asimismo objeto de estudio.
Gould, T. H. P., T. A. Lipinski, et al. "Copyright Policies and the Deciphering of Fair Use in the Creation of Reserves at University Libraries." Journal of Academic Librarianship vol. 31, n. 3 (2005). pp.: http://www.sciencedirect.com/science/journal/00991333
This paper stems from the results of a systematic study of research library policy regarding application and interpretation of copyright law to reserves and electronic reserves. A thorough legal framework is provided from which the study's results are interpreted, and suggestions for research library compliance are provided.